Copyright © 2011 Texter och bilder av Eva Jonsby

3 feb. 2013

inställda drömmar


Egen akvarell
den sista dagen i ditt liv
bar jag dig till en hög mur

du var precis så lätt
att min närvaro
gav dig minnena tillbaka

där på höjden
såg du ut över ditt eget landskap
några platser mycket tydligt

det första uppbrottet
som förde dig över haven

du skyfflade kol
i fraktfartygets ugn

det svarta kolet
den vitglödgade himlen
möttes i dig
när ekvatorn randades

i kojen fanns pennan och pappret
det var så
du registrerade världen


rikshor i Bombay
och barer i Durbans hamn

exotiska platser
de oberätttade, okända platserna

fattigdomen och främlingskapet
som blev en del av dig

jag mötte din blick
långt efteråt

så frånvarande den var

jag söker närvaron nu
jag vill få dig
att tro på den

din kropp är så lätt
den sista dagen av ditt liv

jag ser
hur din vackra välformade hand
träder fram
för att skriva färdigt
vår berättelse

det handlar om dig och mig
om ett liv av inställda drömmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar